HIBURAN:)

Friday 20 May 2011

bila masa-masa yang selalu masyarakat menghabiskan wang mereka?

semua orang akan bosan apabila kita bincangkan trentang MEMBAZIR..tetapi itulah yang sering masyarakat lakukan.nak tahu bila waktu-waktu yang selalu maysrakat habiskan duit mereka?

WAKTU-WAKTU LAZIM BAGI MASYARAKAT YANG SUKA MEMBAZIR:

1)sewaktu perayaan:
 -kamu semua perasan tak?bila musim perayaan sahaja,tempat membeli-belah mesti dipenuhi orang ramai.biasa lah.nak sambut perayaan.mesti lah semuanya nak yang baru.yang ibu-ibunya,sibok memikirkan tentang hiasan rumah..contohnya sofa,langsir.tak pun,mereka memikirkan tentang kuih raya.setiap rumah,tak sah kalau kuih raye mereka  lebih dari 5 jenis.kan membazir tu.raya ala kadar pun tak salah kn?kalau anak-anaknya pula,sibuk memikirkan baju raya baru.bapa mereka pula tercengang mengira duit untuk dihabiskan.

2)sewaktu persekolahan dibuka
-anak-anak pasti ingin ke sekolah dengan pakaian baru.semuanya nak baru.kalau tak baru,tak de semangat la nak pegi sekolah.kan?jadi,ibu bapa pun dengan penuh kasih sayang mereka terhadap anak-anak mereka,terpaksa lah menghabiskan duit.tu baru beli pakaian sekolah.belum lagi kira duit belanja yang akan diberikan kepada anak-anak mereka.kalau duit belanja pula,tak cukup kalau bagi seringgit sahaja.paling kurang pun 3ringgit.kan?

3)sewaktu bulan ramadhan
-kalau waktu berbuka sahaja,bazar ramadhan pasti dipenuhi orang ramai.isteri di rumah sudah menyediakan makanan.si suami pula membeli makanan di bazar sampai 5 jenis makanan.masyaallah.kan dah membazir tu.

4)sewaktu jualan murah
-selalunya,setiap pasaraya akan mengadakan jualan murah.sudah pasti la kaum hawa akan menyerbu pasaraya tersebut.almaklum la.susah nak dapatkan barang yang berjenama dengan harga yang murah.masa itu jelah yang dinanti-nantikan mereka.
KESIMPULANNYA,berjimat-jimat lah pada waktu-waktu tersebut.kalau dah membazir pada waktu-waktu begini,waktu kecemasan macam mana?jadi,beringat-ingat lah sebelum berbelanja.:)

No comments:

Post a Comment